sunnuntai 26. kesäkuuta 2016

Uusi blogiyhteistyö!



 postaus on tehty yhteistyössä FitVerstas - Jasmin Alin kanssa


Sain uuden blogiyhteistyö kumppanin fitVerstaasta.

Blogistani ei ole tulemassa fitness päiväkirjaa, mutta uusi yhteistyökumppani tuo blogiin automaattisesti pieniä muutoksia.

Olen täällä blogissani moneen kertaan kertonut siitä miten olen kamppaillut ylipainoni kanssa jo pitkään. Aivan liian pitkään on tämän ylipainon kanssa leikitty ja on aika alkaa tositoimiin.

Pyysin fitverstaan Jasmin Alilta apua ongelmieni purkuun. 
Ensimmäisenä tuli itsellenikin tärkein asia mieleen, että mikäli tässä ollaan painoa pudottamassa alaspäin se tarkoittaa myös uuden ruokavalion suunnitelmaa.
Jasmin suunnitteli uuden ruokavalion ja nyt sitten alan päivittäin kokoamaan aterioita suunnitellusta listasta. Lisäksi ruokavalioon lisätään liikuntaa ja tietenkin selkä vaivaisena pitää myös huolehtia viikoittaisista venytyksistä.

Eilen otettiin blogiyhteistyön aloittamiseksi aloitus kuvat.


Aloitus tiedot
Ikä 41 
Paino 85 kg
Pituus 162 cm
Painoindeksi 32.39

Laskettaessani painoindeksiä ohjelma kertoo minulla olevan merkittävä  ylipaino.
Merkittävällä ylipainolla on riski sairastua kakkostyypin diabetekseen joka minulle todettiinkin puolivuotta sitten. Tosin myös taustaa lisää vahva perintögeeni.
Lisäksi on kohonneen verenapaine taudin vaara, tosin sitä minulle ei vielä toistaiseksi ole todettu. Verenpaineeni on ollut suhteessa painoon aina hyvä. 


Apuna tässä elämäntapa muutoksessa toimii Jasmin Ali.
Jasmin on koulutettu 
hyvinvointi- ja kuntosalivalmentaja. 
Lisäksi Jassu toimi personal trainerin hommissa.


Jotta saavuttaisin tasapainon vartalollani siihen vaaditaan paljon aikaa, kärsivällisyyttä ja toimintaa. Tiedän, että tässä elämäntaparemontissa tulee varmasti matkalla täysiä putoamisia ja epäonnistumisia. Jotta epäonnistumiset pystyttäisiin minimoimaan ja saataisiin enemmän onnistumisen tunnetta peliin tarvitaan: motivaatiota, sekä ehdotonta kiinnipitoa ruokailu aikatauluista. Elämäni saattaa ensimmäisen kolmen kuukauden ajan tuntuakin pelkältä aikataulutukselta aikataulutuksiin, mutta ilman niitä tämä homma ei lähde käyntiin.

"Laihdutuksella pyritään aktiivista pyrkimystä pysyvään painonpudotukseen". 
Tarkoittaa sitä, että mikäli minulta tippuu 1 kg kuukaudessa se on hyvä suunta, mutta jos tippuisi 3-5 kg kuukaudessa niin tämä todennäköisesti kostautuisi ja palaisi takaisin.
Tasaisella painonpudotuksella saadaan hyvä pohja hyvälle laihdutukselle.
Laihdutus kokonaisuudessaan vaatii kärsivällisyyttä, ja rauhallisen tahdin. Hötkyilyt ja liialliset stressaamiset vain pahentavat tilannetta ja sille linjalle en tahdo lähteä missään nimessä.

Ruokavalioni suunniteltiin uusiksi, lisäksi ruokavalion rinnalle otetaan liikuntaa mukaan. Liikunta muodot eivät ole mitään huimia vaan myös selkä ongelmani rajoittavat koko touhua. Liikunnaksi on valittu aloitukseen lenkit koirien kanssa. 
Lisäksi venyttelen kuten alussa jo mainitsinkin.



Ruokavalion suunnittelussa Jasmin auttoi minua ja auttaa jatkossakin.
 Ensimmäisenä minimoiraan sokerin, rasvan, liiallinen käyttö. Ruokavalioon lisätään reilusti kasviksia, hedelmiä ja hyviä hiilareita. Ruokajuomana menee vesi, jota juon päivittäin 3 litraa vähintää jotta saadaan nesteet kiertoon elimistössä, aineenvaihdunta kuntoon, kuonien poistumisen elimistöstä.
Lihaa, kalaa, kanaa, tumma makaroni ja riisi.
Kaikki vaalea mössö pois. 
Aika tiukalta kuullostaa, mutta toisaalta helpolta, kun lähdin viikonlopulla testaamaan uutta elämääni. 

Kaiken kaikkiaan syön 6 ateriaa päivässä ja annokset eivät todellakaan ole mitään pieniä vaan ihan täyttä ruokaa, joka antaa virtaa, energiaa ja puhtia päivään.


Pääsen myös herkuttelemaan kaiken tämänä hulabaloon keskellä. Päivittäiset välipalat koostuvat marjoista, rasvattomasta jogurtista ja hedelmistä joten siitä saan makeita, maukkaita annoksia. Todellinen herkkupäivä pidetään vain kerran viikossa ja silloinkaan ei lipsuta, eli ei mennä heti ensimmäisenä hesburgerin luukulle tai ahmita kaksin käsin suklaata kurkusta alas.
Viikko on aina aikaa miettiä mitä syödään milloinkin.

Kivointa oli lukea ruokalistalta ilta-palan kohta jossa luki smoothie. Se kuullosti niin hyvältä, että ei mikään. Minähän rakastan smoothieita joten ne eivät tuota ongelmaa.

Tärkeää tässä kaikessa on siis:

Ruokvalio jossa tarkkaan harkitut annoskoot.
Kyllä vain! annokoot tarkoittavat juurikin sitä, että osa punnitaan  ja osa mennään desilirtoissa. 

Tarkkaa hommaa, mutta ei sitä voi saada toimimaan ellei siihen lähde mukaan!!

Painoni punnitusta en tee päivättäin, koska se jos mikä stressaa niin paljon, että punnitusta teen ehkä kerran kahdessa kuukaudessa.
Tai sitten siinä vaiheessa, kun Jassulta tulee viesti, että käväseppä puntarilla ja lähetä paino tiedotus. 

Joka päivä näistä asioista en täällä kielipitkällä aio kirjoittaa, mutta aina kun tulee hyvä fiilis ja on uutta kerrottavaa niin postaan vähän välitietoja. Ajattelin, että tänne tulee jossakin vaiheessa vähän videookin pienissä muodoissa. 


Sitten ne alkukuvat ruuista...
"testailin viikonlopulla"!

Kaurapuuro, sekaan marjoja.
Lasi maitoa joka vaihtuu teeksi.
Ruisleipä jonka päällä paljon salaattia ja kasviksia.


Välipalana laktoositon maustamaton jogurtti, marjoja.


Lämminaterialla tummaa makaronia, jauhelihaa ja kasviksia paljon. 


TÄSTÄ ON HYVÄ JATKAA...

Kiitos Jasminille!!

Mikäi asut helsingin seurulla ja painit samojen asioiden parissa, ota reippaasti fitverstaaseen yhteyttä sieltä löytyy asiantuntijat, jotka voivat auttaa sinutkin alkuun. Voit käydä fitverstaan nettisivustolla katselemassa enemmän ja tutustumassa heidän toimintaansa allaolevista linkistä.




s-posti: jasmin.ali@fitverstas.com



















TallennaTallenna

10 kommenttia:

  1. Onnea uudesta yhteistyökumppanista. Kiva nähdä miten juttu kehittyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, aloitus on ollut todella vaikeaa, kun joutuu luopumaan monesta jutusta, mutta pakko tästä lopputuloksena on seurata jotakin hyvääkin. :)

      Poista
  2. Hitsit..oot rohkea nainen. tsemppiä matkaan.
    tiukasti seuraan tilannetta juur siitäkin syystä ett mun pitäs hiukka kans pudottaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thanks, mää tiiä tarvitaanko tähän paljon rohkeutta, lähinnä päättäväisyyttä. :O
      Ei muuta kuin ruokavaliota muuttamaan, painoa alemmas ja liikuntaa lisää. :)

      Poista
  3. Onnea uudelle matkalle. Mulla on sama ongelma, pitäisi laihtua ensin 5 kg ja sitten yrittäisin vielä jonkin ajan kuluttua sama määrä.
    Mielenkiinnolla seuraan, jospa itse innostuisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Luulempa, että meillä suurimmasta osasta suomalaisia naisia painii näiden samojen ongelmien kanssa. Hyvä aloittaa pienemmästä kilomäärästä, kun saa sen pudotettua niin loppu saattaa mennä ihan omalla painollaan. Siitä ei kannata ottaa mitään stressiä liikaa taikka paino vain nousee paremminkin. :O

      Poista
  4. Mielenkiintonen rojekti sulla edessä, joten ei muuta ku tsemppiä. Täällä seuraillaan mielenkiinnolla miten homma hoituu :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoinen ja haastava projekti. Aikataulutusta aikataulutuksien päälle, mutta eik öhän tässä mennä etiäpäin pikkuhiljalleen. :) Hyvä pysy linjoilla vain. :)

      Poista
  5. Vastaukset
    1. Kiitos, sitä tässä tarvitaankin. :)

      Poista

Elma tapahtuma!

Helsingin messukeskus täyttyi ihmisistä ja elämästä viime viikonlopulla huippuunsa. Messukeskuksessa järjestetty Elma-taphtuma toi yhteen ...